Aanpak

DINZET. beschouwt het werken aan duurzame inzetbaarheid als een leer- en ontwikkelingsproces. Geen kant-en-klaar-product, maar een weloverwogen proces waarin verschillende stappen op een systematische wijze gezet moeten worden. Bovendien 'op maat', want geen enkele organisatie is hetzelfde.

Het basisprogramma voor leidinggevenden bestaat uit de volgende onderdelen

Blok 1, Kader

  • Kadering van begrippen zoals: inzetbaarheid en duurzame inzetbaarheid, vergrijzing en ontgroening, visie van de organisatie over DI, factoren die van invloed zijn (cijfers CBS en feiten)
  • De relatie tussen duurzame inzetbaarheid en generatiewerk
  • De 4 fases van het leer- en ontwikkelingsproces naar duurzame inzetbaarheid
  • Wat betekent dit voor mij als leidinggevende; wat zijn mijn taken en verantwoordelijkheden
  • Hoe kijk ik naar mijn eigen duurzame inzetbaarheid
  • Hoe vertalen we trends in productontwikkeling en dienstverlening naar de werkvloer. Wat betekent dit voor de competenties van medewerkers en hoe maak je dit concreet
  • Wat is een toekomstgericht gesprek, in welke context wordt dit gevoerd en met welke instrumenten. Uit welke onderdelen bestaat het toekomstgerichte gesprek en hoe kan het onderdeel zijn van een actie- of ontwikkelplan
  • Je rol als leidingevende als banen op de afdeling veranderen, verdwijnen of in de organisatie verdwijnen
  • Hoe formuleer je een ontwikkeladvies
     

Blok 2, Kennis over duurzame inzetbaarheid m.b.t. 50-Plussers

  • Kennis van generatie X ( geboren 1955 - 1970 en de protestgeneratie 1940 - 1955)
  • Tools en het Duurzaam-Inzetbaarheids-Radar© ontwikkeld door DINZET. 
  • Perspectieven en aannames aanpakken
  • Aandacht voor inzet, vakmanschap, weerstand en angst (en indien gepast en noodzakelijk: aandacht voor rouw)
  • Verouderde patronen en belemmerende overuigingen bespreekbaar maken
  • Aandacht voor loyaliteiten en erkenning
  • Competenties voor de toekomst helder krijgen en bespreekbaar maken
  • Formuleren van een ontwikkeladvies en coaching daarbij
  • Wat kun je beter niet/en beter wel doen als leidinggevende
     

Blok 3, Kennis over duurzame inzetbaarheid m.b.t.  generaties in teams

  • Hoe borgen we samen als team een koers voor de toekomst
  • Werkinhoud, werkeisen en werkomstandigheden
  • Uit welke generaties bestaat mijn team en in welke aantallen zijn ze vertegenwoordigd
  • Kennis van verschillende generaties en wat zien we daarvan in de praktijk
  • Tot welke generatie behoor ik als leidinggevende zelf en wat herken ik in relatie tot mijzelf, collega’s, de organisatie, werk, leren en technologie
  • Wat zijn de verwachtingen van de verschillende generaties in relatie tot zichzelf, collega’s, de organisatie, werk, leren en technologie
  • Wat zijn sociale patronen in mijn team? Wanneer spreek je van verouderde/verzuurde patronen en wanneer van vitale patronen
  • Wat levert mij als leidinggevende energie op, en wat kost energie? Top 5 van energieboosters en top 5 van energielekken. Wat zie ik daarvan in mijn team
  • Verduurzamen van vakmanschap van alle generaties in mijn team. Factoren die samenwerken tussen generaties bevorderen
  • Potentiele informele leiders: waar zitten ze in mijn team (let wel: in alle generaties)
  • Wat als banen verdwijnen
     

Blok 4, Aansturen en coachen 

  • Situationeel leiderschap in een nieuw jasje
  • Aansturen en coachen op DI en actie- en ontwikkelplan, uitgangspunten
  • Hoe borg ik het leerproces t.a.v. DI en hoe zorg ik voor een juiste opvolging
  • Hoe formuleer ik als leidinggevende een ontwikkeladvies
  • In welke fase is scholing aanbieden aan je werknemers effectief
  • Is scholing vrijblijvend
  • Het goede gesprek over duurzame inzetbaarheid op een goede manier voeren
  • Welke valkuilen zijn er voor mij en wat kan ik daaraan verbeteren


Blok 5, Lastige situaties

  • Lastige situaties, hoe ga ik daarmee om


Praten over duurzame inzetbaarheid is belangrijk om helderheid te krijgen. Ermee aan de slag gaan en in de praktijk zoeken wat het beste werkt is uiteindelijk waar het naartoe moet. Het programma van DINZET. biedt de juiste tools om praktijkgericht aan de slag te gaan.

Data en kosten  regulier programma

Heeft u vragen?

Bel +31 (0)6 51 22 03 07 of ons, wij staan u graag te woord!


De programma's van DINZET.

Voor: HR/Management/Leidinggevenden Vaardig worden in een duurzame inzet. Hoe doe ...

Lees meer

33 - 48 jaar Reflectie tijdens het spitsuur in ons leven!

Geboren tussen 1970 en 1985, jong adolescent in de jaren ’90 en 2000. Op de lagere school dikwijls de eerste groepen...

Lees meer
Meer nieuws
  • Info workshop 50-Plusser

    Info workshop 50-Plusser

    Ik zou wel eens de tijd en de rust willen krijgen om na te denken en te praten over hoe ik de komende 10-17 jaar invulling ga geven aan mijn werk. Ik zou wel eens ervaringen.....

    Lees meer
  • Info workshop werkgever

    Info workshop werkgever

    Deze training uw organisatie de mogelijkheid om 50-Plussers beter, constructiever en vanuit hun kracht en deskundigheid te laten samenwerken met andere generaties.....

    Lees meer
  • Info 3-daagse training 50-Plusser

    Info 3-daagse training 50-Plusser

    Liever meetellen, dan aftellen! Dan is deze driedaagse training iets voor jou! Misschien ben je werknemer, zzp’er of zonder werk. Vanuit de organisatie waar je werkzaam bent, of vanuit een individuele keuze k

    Lees meer
  • Info 3-daagse training werkgever

    Info 3-daagse training werkgever

    Liever meetellen, dan aftellen! Dan biedt deze training uw organisatie de mogelijkheid om 50-Plussers beter, constructiever en vanuit hun kracht en deskundigheid inzetbaar te blijven en beter te laten samenwe

    Lees meer

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.